Saturday, May 5, 2007

Iso Omena

Kolmas kaupunkikohteemme USA:n puolella oli New York, eli kaupunki joka ei koskaan nuku.. Lähdimme Vancouverista sunnuntai-illalla ja lentelimme yön yli kohti New Yorkia, jonne saavuimme sunnuntaina aamutuimaan. Lentokilometrejä yhteen suuntaan tuli 4000 ja lentoihin tunteja meni noin seitsemän.

JFK:n lentokentältä matkasimme airtrainilla NYC:n metroverkoston ulottuville. Täytyy mainita, että melko erilainen on New Yorkin metrojärjestelmä kuin Vancouverin Skytrain. Ensimmäinen metrotunneli otettiin käyttöön jo vuonna 1904 ja koko systeemi on sen näköinenkin. Asemia ja ratakilometrejä riittää aina Queensiin, Bronxiin ja Brooklyniin asti, Manhattania unohtamatta.

New York Subway
Metrosta selvittyämme kävimme viemässä laukkumme säilytykseen hotellimme aulaan ja suuntasimme kohti Times Squaren ihmisvilinää. Broadwayn ja 7th Avenuen risteyskohdassa sijaitseva alue oli värivalojen ja tuhansien neon-kylttien värittamä ja valaisema. Times Squarelta kävelimme Empire State Buildingille, jossa saimme iloksemme jonottaa pari tuntia pääsyä näköalatasanteelle 86. kerrokseen. Kamera kuvia täynnä laskeuduimme alas katutasolle ja kävimme pyörähtämässä Madison Square Gardenilla, jossa mm. Knicksit ja Rangersit pelaavat kotipelejään. Matkaväsymyksen takia lopetimme päivämme lyhyeen ja lähdimme hotellille valmistautumaan seuraavan päivän koitoksiin. Uni maittoikin hyvin pitkän hereilläolon jälkeen.
ESB
Näkymät kohti downtownia
Times Square ja kaupungin valot

Kiekkokuumetta Madison Square Gardenissa

Maanantain päätimme käyttää pääasiassa museoiden parissa. Bagel-aamupalan syötyämme siirryimme Metropolitan-museoon, joka on omistettu pääasiassa eri aikakausien taiteille. Museosta löytyi taidetta aina faaraoiden Egyptistä muinaiseen Kreikkaan sekä Picassoon ja nykytaiteeseen. Museon valtavissa saleissa oli suuria kokoelmia myös eri aikakausien aseita ja erityylisiä haarniskoja. Museossa kierrellessä vierähtikin tunti jos toinenkin. MET:stä siirryimme Museum of Natural Historyn näyttelyihin Central Parkin toiselle puolelle. Tämäkin museo oli melkoisen suuri, joten kiirettä piti, kun yritimme katsastaa mahdollisimman monta osastoa ennen sulkemisaikaa. Suurimmat (lapsi-) vetonaulat museossa ovat tietysti dinosaurussalit, joihin on pystytetty luurankoja: mm. Allosaurus, Brontosaurus, Triceratops, Stegosaurus ja monta muuta dinoa. Museopäivän päätteeksi kävimme vielä syömässä Hell's Kitchenissä, tai ainakin sen reunalla.

Tiistaina kävimme katsomassa alakaupungin nähtävyyksiä, kuten vapaudenpatsaan, Ground Zeron, Wall Streetin ja Brooklynin sillan. Financial Districtiksi ristityllä alueella näkyi paljon turisteja pukumiehien lisäksi. Kävimme myös kääntymässä Rockefeller Centerin edessä ja illan vietimme Broadway-musikaali Tarzania ihmetellen ja ihastellen.
Staten Islandin lautalta
Brooklyn Bridge
Synkkä Manhattan
Taivaalta. Ihan oikeasti!
Keskiviikkona, eli viimeisenä päivänä, teimme aamusta vielä viimeiset tuliaisostokset Times Squaren lähettyvillä. Hälinää pakoon lähdimme pariksi tunniksi Central Parkiin, jossa nautiskelimme piknikistä ja auringonpaisteesta. Iltapäivällä haimme laukkumme hotellilta ja otimme metron kohti JFK:n kenttää. Matkalla saimme myös seurata paikallisten katutaiteilijoiden breakdance-esitystä omassa junavaunussamme - oli siinä ihmettelemistä. Turvatarkastuksista selvisimme tällä kertaa yllättävänkin helpolla, toisin kuin San Franciscon lentokentällä. Pikascreenaus ja olimme jo juomassa kahvia ja katselemassa koneiden lähtöä. Paluulento kohti Seattlea ja Vancouveria nousi puoli kuuden aikaan illalla.

Central Park

Lampi Cantral Parkissa

1 comment:

Anonymous said...

Hulloo darlings! NY näyttää juuri niin kivalle kuin Sinkkuelämästä siihen on tutustunutkin :D
- Johanna
Ps. Matkakertomuksenne lukeminen helpottaa tämänhetkistä hammaslääkäri-jännitystä, tosin vain hieman...:S